ازدواج عاقلانه زندگی عاشقانه

اولین راه برای این کار شناخت دو جنس از همه

ازدواج عاقلانه زندگی عاشقانه

اولین راه برای این کار شناخت دو جنس از همه

چگونه اشتباهات همسرم را به او بگویم؟

انسان جایزالخطاست! این باور همه ی ماست؛اما واقع به این معنی نیست که به راحتی اشتباه کنیم؛بلکه یعنی هیچ انسانی عاری از اشتباه نیست.همه ما کم و بیش در زندگی اشتباهاتی داشته و داریم.مهم این است که درک کنیم چه اشتباهاتی کرده ایم و آنها را تکرار نکنیم.زن و شوهر در زندگی مشترک هم عاری از اشتباه نیستند.در واقع گاهی این اشتباهات ما هستند که پایه های یک زندگی خانوادگی را به لرزه در می آورند.هنگام بروز اشتباهی از جانب همسرمان ،لحن ما برای گفتن آن می تواند تشدید کننده ی شرایط بد پیش آمده باشد ؛اما به هرحال مسئله ای است که باید گفته شود.

آیا باید اشتباهات همسرمان را به روی همسرمان بیاوریم؟
یکی از مشکلاتی که زن و شوهر ها با آن روبه رو می شوند،شرایطی است که اشتباهی از جانب آنها رخ می دهد و طرف مقابل شکل رفتار مناسب با آن را نمی داند.سوال مهمی که برای فرد در این شرایط ایجاد میشود،این است که این است که آیا باید این مسدله را به روی همسرش بیاورد یا از آن بگذرد؟نکته ی ظریفی در این تصمیم گیری وجود دارد.گاهی اشتباهی که از همسرمان سر زده،عمدی نیست و همسرمان به عمد آن اشتباه را مرتکب نشده؛بنابراین جدای از مساله ی ناراحتی پیش آمده ،مهم است که بدانیم همسرمان از آنجا که عمدی این اشتباه را انجام نداده؛پس اشرافی هم به آن ندارد.یعنی او نمی داند که او اصلا کار اشتباهی انجام داده است .در این شرایط او حق دارد که بداند رفتار یا گفتارش درست نبوده؛چون اگر آن را تکرار کند و باعث ناراحتی ما بشود ،نوع ناراحتی شدت یافته مااز تکرار این عمل اشتباه ،او را می رنجاند و این توقع هم در وی شکل میگیرد که” من که نمیدانستم این کارم از نظر تو اشتباه است” .پس بهتر است آنچه را حس می کنیم میتواند تکرارش ما را برنجاند و همسرمان هم از آن بی خبر است را حتما به  او بگوییم.

فضایی محترمانه برای گلایه

هنگام عنوان کردن  اشتباهات همسرتان،ملایمت رفتاری و گفتاری را فراموش نکید.سر او داد نکشید.با توهین یا کلمات نامناسب اشتباهش را یادآور نشوید.تنها گفتن این که ” من از این کارت خوشم نیومد”کافی نیست و ممکن است زمینه ساز لجبازی هم بشود .علت ناراحتی تان را عنوان کنید تا اگر سوء تفاهمی ایجاد شده،برطرف شود.اگر همسرتان پی به اشتباهش می برد،لازم نیست دیگر ادامه بدهید و موضوع را پشت سر هم تکرار کنید.
وقتی اشتباهی عنوان شد و همسرتان آن را پذیرفت ،آن را پایان یافته بدانید و بار دیگر در مساله ی دیگر و اشتباه دیگری که ربطی به این موضوع ندارد ،آن را پیش نکشید.

با اشتباهات گروکشی نکنید

متاسفانه وقتی اشتباه همسرتان را به رویش و آن را فراموش هم نمی کنید و نمی بخشید ،جایی دوباره خودش را نشان می دهد.برای مثال ،همسری در جایی که خودش اشتباه کرده،به جای پذیرش اشتباه و تغییر و بهبود رفتارش ،آن را مقابله به مثل با اشتباه قبلی همسرش عنوان می کند و مسیر اشتباهی از لجبازی را طی میکند.بنابراین اشتباها ت را به او بگویید تا بابت آن ناراحتی خاصی را مدت ها با خودتان حمل نکنید و مانع ایجاد حس انتقام شوید.

اشتباه را با سرکوفت یکی نکنید

متاسفانه لحن و روش ما می تواند همه چیز را وارونه کند.گاهی تنها با تاکید روی واژه ای یا بالا بردن صدا هنگام ادای جمله ای و … منظور سخن ما گم یا وارونه میشود.اگر میخواهید همسرتان را متوجه اشتباهی که مرتکب شده کنید ،آن را به شکل بد منتقل نکنید ،سرکوفت نزنید و لحن تحقیرکننده در پیش نگیرید.ضمن آن که باید فرصت پاسخگویی به همسرتان هم بدهید و مانند نصایح والدین به کودکان،بحث را یکطرفه جلو نبرید .شای این شما هستید که اشتباه متوجه شده اید و این یکطرفه رفتن ها می تواند درنظر همسرتان خودرای بود ،استبداد و حتی روحیه ناسالم و تردیدآمیز بودن افکارتان را جلوه بدهد.

توبیخ نکنید

اگر قصد دارید به همسرتان بگویید کارش را اشتباه است ،در وهله ای اول لحن مناسبی را انتخاب کنید .هرگز از هر اشتباهی برای فریاد کشیدن سر همسرتان و ایجاد فرصتی برای دعواهای خانگی استفاده کنید.شما باید اشتباه را و علت این که چرا اشتباه است ،به همسرتان شرح دهید.قرار نیست او را وارد جلسه محاکمه ی کوبنده ای کنید.اطلاع رسانی مرحله ی اول کار است .به همسرتان بگویید کارش اشتباه بود و برایش دلیل بیاورید که به چه علت اشتباه است و چه تاثیری بر شما یا رابطه تان داشته .سپس دوستانه و با مهربانی از او بخواهید که در رفتارش تجدید نظر کند.

بدری السادات بهرامی روانشناس و مشاور خانواده
زیبــاشـو دات کام

نظرات 2 + ارسال نظر
yalda شنبه 17 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 09:47

salam
shohar man ye bar ezdevaj karde va to aghd az ham joda shodan
fekr mikardam mozoy mohemi nis vali hala motavajeh shodam ke hamsar ghablish ro dos dashte va hanozam bahash ertebat dare hala bar har asasi kari ya alaghe va motavajeh shodam hanozam alaghe be kharidan hadye va ...barash dare
va kheli vaghtha karhayi ke dos dare ya behesh gofte ya migofte anjam bede ro beham mige
nmidonam chekar konam daram divane misham va nemitonam chizi da in mored behesh begam chon maghroram va nemikham azam ato dashte bash va noghte zaf bedam dashtesh
albate ye elat nagoftanamam ine ke ehsas mikonam bayad bedone zanha nesbat be zanhay dige hasasan ch berese be inke eshghe ghabie hamsareshon bashe

سلام خیلی ممنون که به من اعتماد کردید راستش مشکله شما یک مقداری احتیاج به بحث داره چون ممکنه من الان یک چیزی بگم برداشت اشتباهی شه و یا اینکه در همین حین نکته ای جا بزارم ولی اگر به من فرصت بدید یک پرس و جو بکنم و البته به این انجمن برید اونجا متخصصانی هم در این امر هستند میتونند کمکتون کنند askdin.com
ولی این رو بگم شما رو کاملا درک میکنم این هم عادیه که زنها حس مالکیت نسبت به همسرشون داشته باشند و البته اینکه چرا با شما ازدواج کردند هم دلیلش مهمه اگر این رو به من میگفتید بهتر میتونستم کمکتون کنم ولی من مدلای مختلفش رو میگم شما بررسی کنید
1-اگر مشکل خانواده ها بودند که شما میتونید مشکلات این کار همسرتون رو بهش در آرامش گوشزد کنید البته حواستون باشه که در زمانی که خوشه و به آرامی بهش بگید .

راستی آقایان وقتی به حرف شما گوش میدهند که شما را نگاه کنند و بدنشون(پاهاشون مخصوصا) به سمت شما باشه(روانشناسی بدن میگه که طرفی که بدن هست از تمایلات طرف میگه که بیشتر به کجا تمایل داره)

از مزایای عشق ورزیدن به همسر بهش بگید و کلا کتب دینی رو خوب نگاه کنید و البته خودتون هم عمل کنید

در کل مردها به سمتی گرایش پیدا میکنند که آرامش بیشتری بگیرند
و کاری امروزه زنها در مقابل بی وفایی همسرشون میکنند دقیقا نتیجه ی معکوس میده و همسرشون رو ازشون بیشتر دور میکنه

ببخشیدا سرتون رو درد آوردم ولی اینها راهکارهایی بود که با توجه به حرفهای شما به ذهنم رسید
لطفا در انتخاب مشاور هم دقت کنید
مشاور باید بی طرف باشه
همه چیز رو مد نظر بگیره
و با تقوا باشه
و الا ممکنه با یک حرف مشاور زندگیه دو نفر کن فیکون بشه
مادر و پدر آدم هم به علت عواطف نسبت به ما مشاوران خوبی نیستند چون یک طرفه حکم میدند

پس از این انجمنی هم که آدرس دادم یک پست بزنید و از مشاوران کمک بخواید و به من هم لینکش رو بدید منم میخوام بدونم اگر کسی همین سوال رو پرسید چه چیزایی رو باید مد نظر قرار بدم
موفق باشید

yalda دوشنبه 19 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 09:14

salam
moshkel age khanevadehas hal konam???yani ch???
moskel ine ke khodamam nemidonam moshkel kojast
moshkel dig ham has be sorat mostaghim chizi nemige va hata mige mano khiyli dos dare
manam dosesh daram vali az vaghti fahmidam ba hamsar ghablish hanoz ertebat dare harfash ke mige dosam dare bavaram nemish va dige hamash be hesh shak dadram
midoni badjori ehsas shekast mikonam akhe khodamam kasi ro dos dashtam va bana be shrayeti tan be in ezdevaj dadam

http://ezdevaj-movafagh.blogsky.com/1391/10/20/post-355/

ضمن عرض سلام و تحیت
1- به احتمال قوی، ایشان قبل از فارغ شدن ذهنی و روانی، از خانم سابق و همچنین طلاق، و در گیر و دار هیجانات جدایی و.. اقدام به ازدواج با حضرتعالی نموده‌اند. با این توصیف طبیعی است که نقطه قوت و ضعف حضرتعالی را با ایشان مقایسه کنند.

2- ارتباط کاری و مواجهه حضوری ایشان با یکدیگر، خواه ناخواه به این ارتباط دامن می‌زند.

3- لازم است همه ما در مواجه با موضوعات مختلف از قاعده اهم و مهم غافل نشویم. بر این اساس این سوال مطرح می‌شود که حفظ غرور لازم است یا حفظ قوام زندگی؟ طبیعی است که به دست آوردن منفعت یا جلوگیری از ضرر بدون پرداخت هزینه میسر نیست!

2- لازم است در قبال چنین موضوعی به نحوی رفتار شود، که حریمها حفظ شود و حرمتها شکسته نشود، در غیر اینصورت ممکن است قبح موضوع از بین برود و...

بر اساس نکات فوق پیشنهاد می‌شود:
قبل از اینکه چنین ارتباطی عمیقتر شود، باب گفتگو را مبنی بر کشف انتظارات و توقعات ایشان از خود را آغاز کنید. ضروری است در حد امکان به این حساسیتها و توقعات جامه عمل بپوشید. متقابلا شما نیز حساسیتها و توقعات و از جمله موضوع مذکور را به صورت غیر مستقیم، به ایشان منتقل کنید.
در صورتیکه شیوه غیر مستقیم، پاسخ نداد به صورت مستقیم موضوع را با ایشان مطرح کرده و در صورتیکه با ایشان همکار هستند، از او بخواهید که حتی المقدور موقعیت شغلی خود را تغییر دهد.
و در ادامه مراجعه حضوری به یک مشاور(روانشناس) را در دستور قرار دهید
در پناه خدای متعال موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد