ازدواج عاقلانه زندگی عاشقانه

اولین راه برای این کار شناخت دو جنس از همه

ازدواج عاقلانه زندگی عاشقانه

اولین راه برای این کار شناخت دو جنس از همه

پاداش بخشیدن مهریه




قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم

ثلاث من النساء یرفع الله عنهن عذاب القبر، ویکون محشرهن مع فاطمة بنت محمد (صلى الله علیه وآله):
امرأة صبرت على غیرة زوجها،
وامرأة صبرت على سوء خلق زوجها،
وامرأة وهبت صداقها لزوجها،
یعطی الله کل واحدة منهن ثواب ألف شهید، ویکتب لکل واحدة منهن عبادة سنه.




پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند

سه‌ گروه‌ از زنانند که‌ خداوند عذاب‌ قبر را از آنان‌ برطرف‌ کرده‌ و با فاطمه‌زهرا (س‌لام الله علیها) در قیامت‌ محشور خواهند شد:

زنی که در برابر غیرت شوهرش صبر نماید.

زنی که در برابر بداخلاقی‌ همسرش شکیباست.

زنی که مهریه اش را به شوهرش می بخشد.

خداوند به هرگونه از این زنان، ثواب هزار شهید را می دهد و برای هر یک از آنها، عبادت یک سال را می نویسد.


(وسائل‌ الشیعه‌ ج‌ 21، ص‌ 285)





محمد بن یعقوب، عن علی بن إبراهیم، عن أبیه، عن النوفلی، عن السکونی، عن أبی عبدالله (علیه السلام) قال: قال النبی (صلى الله علیه وآله):
أیما امرأة تصدقت على زوجها بمهرها قبل أن یدخل بها إلا کتب الله لها بکل دینار عتق رقبة، قیل: یارسول الله فکیف بالهبة بعد الدخول؟ قال: إنما ذلک من المودة والالفة.




رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود

«هر زنی که قبل از عروسی مهرش را به شوهرش ببخشد خداوند در برابر هر دیناری ثواب آزاد کردن یک بنده به او عطا خواهد کرد.
گفته شد: یا رسول الله! بخشش بعد از عروسی چطور است؟ فرمود: وسیله مودت و الفت می ‎شود
.



وسائل الشیعة/ باب استحباب تصدق الزوجة على زوجها بمهرها وغیره قبل الدخول وبعده، والاول أفضل


عن عبدالله بن میمون، عن أبی عبدالله (علیه السلام)، عن أبیه قال:

جاء رجل إلى أمیر المؤمنین (علیه السلام) فقال: یا أمیر المؤمنین، بی وجع بطن؟

فقال له أمیر المؤمنین (علیه السلام): لک زوجة؟ قال: نعم،قال: استوهب منها طیبة نفسها من مالها، ثم اشتر به عسلا، ثم اسکب علیه من ماء السماء، ثم اشربه فإنی أسمع الله یقول فی کتابه: (ونزّلنا من السماء ماء مبارکاً) وقال: (یخرج من بطونها شراب مختلف ألوانه فیه شفاء للناس) وقال: (فإن طبن لکم عن شیء منه نفسا فکلوه هنیئا مریئا) قال: یعنی بذلک أموالهن التی فی أیدیهن مما ملکن.


از عبداللّه بن قداح از امام صادق (علیه السلام ) از پدرش صلوات اللّه علیه روایت کرده که فرمود:

مردى به حضور امیرالمؤ منین (علیه السلام ) آمد و عرضه داشت : یا امیرالمؤ منین من دردى در ناحیه شکم دارم
حضرت فرمود: آیا همسر دارى ؟
عرضه داشت : آرى
فرمود: از او بخواه تا چیزى از مال شخصیش (مهریه) به تو ببخشد البته با طیب خاطر ببخشد و با آن عسلى بخر و آن
عسل را در آب باران حل کن و بنوش تا بهبود یابى؛

چون من از خداى عزوجل شنیده ام که درباره آب آسمان (باران) مى فرماید: (
وَنَزَّلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً مُبَارَکًا
)
و درباره
عسل مى فرماید: (یَخْرُجُ مِنْ بُطُونِهَا شَرَابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِیهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ
)
و درباره مال زنان (مهریه) مى فرماید: (
فَإِن طِبْنَ لَکُمْ عَن شَیْءٍ مِّنْهُ نَفْساً فَکُلُوهُ هَنِیئاً مَّرِیئاً
= پس، اگر همسران شما با رضایت قلبى چیزى از مهر خود را به شما بخشیدند، می ‏توانید آن را حلال و گوارا بخورید.)

و آن مرد این دستور العمل را به کار بست و شفا یافت .







1- بایدها و نبایدهای (نکات مهمی که باید در نظر گرفت) بخشیدن مهریه چیست؟

2- صرف بیان "من مهریه ام رو بخشیدم" صدق میکنه یا باید کتبا نوشته بشه؟

3- اگر خانمی مهریه اش رو به همسرش ببخشه آیا میتونه بعد از مدتی اظهار پشیمانی کنه و بگیره؟

با عرض سلام خدمت همکار محترم سرکار آذربانو و تشکر از سئوال شما

1 - نکته ای که باید در این مسئله به آن توجه داشت این است که مهریه دو صورت دارد یا دین است یا عین ، یعنی یا یک بدهی بر ذمه شوهر است که باید به شکل نقد یا سکه یا ... بپردازد و یا یک کالای معین است مثلا یک سکه یا کالای عتیقه معین که به عنوان مهریه زوجین قرار گرفته است .

2- بخشیدن مهریه با لفظ و به صورت شفاهی هم تحقق پیدا می کند و حتما نیاز به ثبت کتبی آن نیست گر چه ثبت کتبی آن با حضور شهود توصیه می گردد.

3- اگر مهریه دین باشد و زوجه بخواهد آنرا ببخشد یعنی از حق خود صرف نظر کند و آنرا ابراء نماید دیگر حق رجوع و بازگشت ندارد و نیز در این صورت نیازی به قبول زوج نیست .
اما اگر مهریه عین باشد و زوجه بخواهد آنرا به شوهر هدیه داده و تملیک او کند ،حق رجوع دارد و می تواند از هدیه خود برگردد و آنرا باز پس گیرد.
در این صورت یعنی عین بودن مهریه ، زوج باید این هدیه را قبول نماید و بدون قبول زوج ، تحقق پیدا نمی کند .(1)


پی نوشت:
1. آیت الله سیستانی ، منهاج الصالحین ج 3 ص 98 م 318 و استفتائات سایت معظم له به آدرس:
http://www.sistani.org/index.php?p=827020&id=1090

نظرات 2 + ارسال نظر
مریم غلامی پنج‌شنبه 6 مهر‌ماه سال 1396 ساعت 01:54 http://gmaryam913@gmail.com

من مهرم ۱۱۴ سکه و 1375شاخهوگل مریم بود همون لحظه ی عقد بخشیدم

آفرین -شما خیلی بزرگوارید
ولی به نظر من چند ماه از زندگی بگذره بعد مهریه ببخشه کسی تاثیر گذاریش بیشتره ،چون اوایل زوج گرم احساساتن و بعد از چند ماه احساسات شدید کم کم فروکش میکنه و اینجا

محمدهادی چهارشنبه 15 آذر‌ماه سال 1396 ساعت 10:05 http://http:/

سلام.خوبید شما؟یه جوان 30ساله هستم چندین سال قصد دارم ازدواج کنم ولی بخاطر مشکلات مالی نمی توانم ازدواج کنم اگر امکانش هست به من کمک مالی کنید تا ازدواج کنم ممنون.شماره تماس 09033052928.
شماره عابربانک ملی(6037997213792667 )قربانی هستم.متشکرم.الله وکیلی اگر ناچار نبودم این پیام نمیدادم.
مهریه هم شد ترس از ازدواج بخدا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد