ازدواج عاقلانه زندگی عاشقانه

اولین راه برای این کار شناخت دو جنس از همه

ازدواج عاقلانه زندگی عاشقانه

اولین راه برای این کار شناخت دو جنس از همه

خواستگاری! انتخاب آگاهانه،ازدواج آگاهانه

اشتباهات رایج در فرآیند آشنایی

هر دختر و پسر جوانی در شراط  خاص تمایل به داشتن همراه و همدل و همسفری دارند تا با استقلال فکری- رفتاری خود،بنای تازه ای در زندگی ایجاد کنند و به اصطلاح زیر یک سقف با عشق و علاقه و همت زندگی مشترک خود را آغاز کنند.اما آنچه در این مرحله اتفاق می افتد فرآیند آشنایی و در نتیجه خواستگاری است و غالباٌ در این زمان،افراد بعضاٌ تحت تاثیر احساسات و عواطف دچار اشتباهاتی می شوند که گاهی جبران ناپذیر است. در این قسمت برخی اشتباهات راج یاد آوری و مراحل صحیح خواستگاری به اختصار بیان می شود. 




نپرسیدن سوالات کافی:بعضی فکر میکنند سوال کردن جنبه عاشقانه را مخدوش می کند و می خواهند هر طور شده طرف مقابل را به دست آورند و گاهی نمی دانند چه بپرسند و چه سوالاتی را مطرح کنند.در اینجا به مهم ترین سوالاتی که باید از طرف مقابل بپرسیم اشاره می نماییم.


چرا میخواهید ازدواج کنید؟بسیاری از افراد به دلیل تحت فشار قرار گرفتن از سوی والدین،دوستان یا جامعه ازدواج می کنند که این تصمیم گیری غلط است.


چرا میخواهید با این فرد ازدواج کنید؟من او را دوست دارم.این قبیل پاسخ ها یک پاسخ مناسب برای این سوال نیست؛زیرا دوست داشتن و عشق به تنهای برای موفقیت در زندگی مشترک کافی نیست.

باید به ویژگی و صفات مشخص در فرد فکر کنیم.اگر به این پاسخ رسیدیم که او خوب است،این پاسخ سودمندی به شما نمی دهد ولی گفتن این که او فردی مهربان و بخشنده و... است اطلاعات خوبی است.

باید به این سوال پاسخ دقیقی بدهید که فردی که تصمیم به ازدواج با او را گرفته اید چه تفاوت های مشخصی از افراد دیگری که مورد نظر شما برای ازدواج قرار نگرفته اند دارد.


چه موارد و خصوصیات ارزشمند و اساسی دارید که در مورد آنها بتوانید به همسر آینده تان قول و تعهدی بدهید.


چه تفاوتهای اساسی میان شما و همسر آینده تان وجود دارد،شور و اشتیاق و شادی یک رابطه عاشقانه می تواند جلوی دید شما را گرفته و آن را تیره و کدر سازد. در این حالت شما شباهت ها و نکات مثبت را برجسته می کنید و می بینید ولی به نکات منفی بی توجهی کرده و حتی آنها را نمی بینید(حتی در بعضی مواقع اون نکات منفی را مثبت دیده و توجیح میکنید در سخنان دهنوی هم بحث شده به صورت کامل).در این صورت دیدتان را دوباره متمرکز کرده و به تفاوت ها ی خود و فردی که میخواهید با او ازدواج کنید فکر کرده،تا با این کار متوجه تفاوت هایی که ممکن است نتوانید با آنها زندگی کنید بشوید.


در مورد زندگی مشترک چه خیالات و رویاهایی دارید؟هر کس درباره  ازدواج انتظاراتی دارد،اگر انتظارات تان بسیار متفاوت تر از انتظارات همسر آینده تان باشد احتمالاٌ زندگی تان دچار تعارض جدی می شود.اگر همسرتان انتظار داشته باشد که هر جمعه به اتفاق یکدیگر به دیدار خانواده اش بروید در صورتی که تصور شما این است که روزهای تعطیل تنها باشید،دچار مشکل می شوید.بسیاری از افراد چنین تصوراتی را دارند ولی به دلیل مشخص نکردن آن پیش از ازدواج و مواجه شدن با تغییراتی که بخش طبیعی یک زندگی مشترک است از خواب بیدار می شوند.


برنامه ریزی برای آینده:از همسر آینده تان بپرسید که برنامه اش برای زندگی آینده اش چیست و در زمینه کاری،تحصیلی،رسیدگی به خانواده و صرف وقت با خانواده و ...چه برنامه ای دارد.بعد ازدواج در کجا زندگی خواهید کرد؟کارهای عادی و روزمره ای را که از همدیگر انتظار داریم انجام دهیم چیست؟
آیا به داشتن بچه علاقمند است و چه مدت بهعد ازدواج را مناسب میداند و چند بچه را کافی می داند.(سوالات مربوط به بچه و... در جلسات اولیه پرسیده نمی شوند.)




مسائل مالی:درآمد ماهیانه همسر آینده تان چقدر است؟چه کسی مسئول هزینه های امور خانه است و مدیریت مالی داخل خانه و بیرون به عهده کیست؟ به نظر شما در حال حاضرهزینه مطلوب و واقعی برای یک خانواده دو نفره چقدر است؟با توجه به درآمد ماهیانه،هدف نهایی تان رای مسائل اقتصادی چیست؟چه موقع انتظار دارید به آن اهداف دست یابید؟اولویت های اقتصادی خود را برای زندگی مشترک بیان کنید.اگر هر یک از ما کارمان را از دست بدهیم چه باید بکنیم؟


ارتباط:بعد از بروز مشکل چه می کنید؟ آیا عادت به صحبت در آین مورد را دارید یا در فکر فرو می روید؟در اوج عصبانیت چه می کنید و انتظار دارید فرد مورد مقابل تان چه واکنشی نشان دهد و چگونه می تواند شما را آرام کند؟به نظر شما ارتباط مناسب همسرمان باید چگونه باشد؟ آیا حاضرید در صورت به وجود آمدن اختلافی که خودمان قادر به حل آن نیستیم نزد مشاور برویم؟



خلق و خو:شما استرس تان را چگونه کنترل می کنید و با بحران هایی که به صورت ناگهانی در زندگی ایجاد می شوند چگونه برخورد می کنید؟


پزشکی و بهداشتی:آیا در خانواده شما مشکل حاد و بیماری ارثی و ژنتیکی وجود داشته است؟آیا خودتان سابقه بیماری سختی را داشته اید؟ آیا حاضرید پیش از ازدواج هر یک از ما برای بیماری های خاص و ژنتیکی مورد معاینه قرار گیریم؟(بهتر است این سوالات در جلسات اخر پرسیده شود.)


مراسم ازدواج:به نظر شما مراسم ازدواج چگونه باید باشد؟ چقدر هزینه برای این مراسم صرف کنیم؟ چند نفر برای این مراسم دعوت می شوند؟چه کسی مسئول سازمان دهی این مراسم است؟(سوالات مربوط به آخرین جلسات صحبت)



موارددیگررا که بایدمورد بررسی و پرسش قرار دهیم از این قرارند:


-اعتقادات مذهبی و دیدگاه فرد در مورد حجاب و پوشش و آرایش و...


-محدودیت هایی که همسر آینده مان برای ما در نظر دارد و توقعات و انتظارات ایشان از همسر آینده.


ویژگی و خصوصیات دوستان صمیمی همسر آینده و شرایط فکری و شخصیتی آنها که به عنوان دوستان صمیمی نزدیک فرد قرار گرفته اند.


-مرجع تصمیم گیری در خانواده همسرمان و فرهنگ حاکم بر خانواده و نوع رفتار ایشان،نسبت به سایر دامادها و عروس ها.


-تفریحات و سرگرمی های مورد نظر همسر آینده مان.


2-نادیده گرفتن نشانه های هشدار:توجه نداشتن به علائمی چون خشم،پرخاشگری،اعتیاد،تفاوت سنی فاحش،تفاوت دینی و مذهبی،عدم اثبات شغلی،عدم ثبات شخصیتیو فکریو...می تواند آینده زندگی را تباه سازد.

3-سازش عجولانه و ناپخته

4-تسلیم شهوانی و نیازهای جنسی

5-شیفته شدن نسبت به موقعیت اجتماعی و اقتصادی طرف مقابل

6-مقدم شمردن تعهد بر تفاهم


 منبع:سالنامه مسیر روشن(سید محمد پاکدامن(مشاور خانواده مرکز مشاوره))

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد