ازدواج عاقلانه زندگی عاشقانه

اولین راه برای این کار شناخت دو جنس از همه

ازدواج عاقلانه زندگی عاشقانه

اولین راه برای این کار شناخت دو جنس از همه

راهکارهای حل تعارض


راهکارهای حل تعارضوجود اختلاف میان دو فردی که با هم زندگی میکنند امری طبیعی است.چون هر چه افراد با هم تفاهم و همفکری داشته باشند،باز هم اموری وجود دارد که طرز فکر افراد در آن موارد خاص با هم متفاوت خواهد بود.اما از آنجا که هر مشکلی راه حل مخصوص به خود را دارد،رفتارها و شیوه های وجود دارند که با بهره گرفتن از این روش ها می توان اختلافات را به حداقل کاهش داد.
1دقت در انتخاب همسر
 شاید بارها و بارها شنیده یا خوانده باشید که برای زندگی موفق باید این کارها یا آن کار را انجام دهید وآنقدر شنیده باشیدکه دیگر مجال و حوصله ای برای اندیشیدن در مورد آن ها پیدا نکنید و غالباٌ موضع ما در مقابل این باید ها و نباید ها،منفی و مقاومت گراست. با این حال باز هم نکته ی اصلی در نوع انتخاب همسر و شریک زندگی است. در واقع سوال های زیادی وجود دارند که موقع ازدواج باید بدان ها جواب دهید و دقت شما کلیدی است بر موفقیت زندگی خودتان. تجربیات زندگی در عصر جدید نشان می دهد ضرب المثل در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست چندان اعتبار ندارد.
2آموختن شیوه های ارتباط
چگونه با همسر و فرزندان خود ارتباط برقرار می کنید؟ به لحن صدا،نوع کلمات و رفتار خودتان در برقراری ارتباط با آن ها دقت کرده اید؟ به ویژه موقعی که عصبانی هستید؟با آرامش صحبت کردن و کلمات سنجیده به کار بردن در مواقع خشم خیلی سخت است ،ولی ناممکن نیست و آن هم نیازمند دقت،آموزش و تمرین است.
3احترام متقابل
شروع زندگی مشترک یا صاحب فرزند شدن به معنی از بین رفتن پرده های احترام نیست.بلکه آثار دیگری بر رفتار احترام آمیز است.نوع دیدگاهی که به زندگی مشترک،همسر و فرزندانتان دارید در نوع و میزان احترام تان تاثیری میگذارد که از طریق نوع صحبتهای شما فهمیده می شود . آیا خانواده را در موقعیتی برای رفتارلهای ارباب - رعیتی یا حاکم - محکوم می دانید ؟ شاید رفتار شما نیازمند نگرش جدید و اصلاح باشد . 
4مسئولیت پذیری
به میزانی که در زندگی مشترک از مسئولیت های خود در قبال همسر و فرزندانتان شانه خالی می کنید (به هر دلیلی )بر فاصله و اختلافات بین فردی خود می افزایید خود می افزایید . به مسئولیت های  خود به عنوان همسر و به عنوان پدر یا مادر چقدر آگاهی دارید؟آیا مسئولیت شما فقط تامین نیازهای جسمی است و دیگر هیچ؟
شاید این گفته درست باشد که هزار نکته باریکتر از مو اینجاست.

5صداقت
دروغ،همچون رنگ سیاهی است که بر دیوار زده  می شود.
همچون رنگ سیاهی است که بر دیوار زده می شود. بی اعتمادی،سوء ظن به یکدیگر دورویی حاصل بذر دروغ است،هر چند کوچک و جزئی باشد. سعی بر وفا کردن به قول و وعده هایی که کرده اید زندگی تان را محکم تر و شاداب تر می کنند. اما دروغ ها(چه کوچک و چه بزرگ) بر روی هم جمع می شوند و بنیان خانواده را متزلزل می کنند.
6قهر نکنید!
میگویند دعوا وقهر مزه زندگی است. ما سعی کنید شما آن را نچشید.اولین قهر در زندگی مشترک شروعی برای قهرهای دیگر است.قهر کردن فرصت منطقی دیدن و تصمیم درست گرفتن را از شما می گیرد. در اختلافات خود حداکثر سعی را داشته باشید که راهی برای ارتباط مجدد باقی بماند.
موقع بستن درها طوری آنها را ببندید که باز کردن شان نیازمند شکستن درها نباشد.
منبع: سالنامه مسیر روشن دکتر مسعود مولوی(روانپزشک)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد