من در اینجا لازم دیدم این مسئله رو مطرح کنم چون یک نیاز اساسی برای جامعه ی فعلی شده
خیلیا میرن دنبال دوست دختر و دوست پسر بازی برای اینکه فکر میکنند در جامعه ی امروز نمیشود براحتی ازدواج کرد و دیگر اینکه نیازهاشون رو (حتما که جنسی نباید باشه منتظر چی هستید)از این طریق برطرف کنند برای همین شمارو به خوندن این مطلب گرچه طولانیه دعوت میکنم
در پاسخ به سوال اصلی این مطلب (که در بالا مطرح شد) چند نظر بین علماء هست:

این فتاوا مربوط به اواخر سال 1387 است که از روی رساله توضیح المسائل 13 مرجع تهیه شده. برای مشاهده متن در کیفیت بالا و همراه با جزئیات و تائیدات، روی آن کلیک کنید.
پاسخ ها را میتوان به چند دسته تقسیم کرد:
- آقایان ؛ سیستانی، خمینی، شبیری: اجازه پدر واجب است
- آقایان ؛ فاضل، گلپایگانی، خوئی، اراکی، صافی، مکارم، وحیدخراسانی، خامنهای، تبریزی: بنابر احتیاط واجب، اذن لازم است
- آقای بهجت: اذن پدر، تکلیفا واجب است یعنی: اگر اذن نگرفت معصیت کرده است اما عقد صحیح است
- آقای صانعی: در عقد دائم لازم نیست اما در عقد موقت لازم است
- آقایان نوری همدانی، روحانی، گرامی، حسینی شاهرودی، غروی علیاری، جناتی: اذن پدر لازم نیست!
چند نکته:
- حقیقت آن است اختلافات زیادی بین رساله های فارسی و عربی وجود دارد.
آنچه به عنوان «حکم الله» در دروس خارج بدست می آید و در رساله های عربی
درج میشود و با عبارت «لا بأس بالعمل بهذا الکتاب» و... صحت عمل به آن
تایید میشود، غیر از آن چیزی است که برای ما اظهار میشود!
- آقای سیستانی در مورد دختری که مستقل است و بعبارتی متصدی امور
زندگی خویش است، احتیاط واجب داده اند نه فتوا. بدلیل مفصل بودن، نکات
اضافی پیرامون نظر ایشان، در انتهای همین مطلب بررسی شده است.
- آقای خمینی در آخر عمرشان از «احتیاط واجب» به «فتوا» تغییر حکم
دادند لذا مقلدین ایشان به هیچ وجه نمیتوانند بدون اذن پدر ازدواج موقت
کنند. تصویر مربوطه از ملحقات رساله ایشان:

- از آقای نوری همدانی نیز تا بحال نظرات مختلفی شنیده و دیده ام. مثلا ایشان چند سال پیش فتوا دادند که اذن پدر لازم نیست:

پس از مدتی به واجب بودن اذن پدر «فتوا» دادند!
در آخرین فتوایی که از ایشان دیدم (اولین تصویر این مطلب که مربوط به پاییز 87 است) فرموده اند که «اذن پدر برای دختر رشیده لازم نیست»
- مرحومین؛ فاضل و گلپایگانی (رحمهما الله) و همچنین آقای مکارم، در رساله های فارسی «احتیاط واجب» داده اند اما در رساله های عربی صریحا فتوا به «نیاز نداشتن دختر رشیده به اذن پدر» داده اند.
تصویر مربوط به نظر مرحوم گلپایگانی

تصویر مربوط به نظر آقایان ؛ فاضل و مکارم (که با لفظ
«اقوی» و «لا یخلو عن قوة» به استقلال دختر رشیده و عدم نیازش به اذن پدر
فتوا داده اند)

آقای فاضل (همانطور که در تصویر فوق هم میبینید) در کتاب تعلیقة عروة الوثقی،
صریحا به استقلال دختر فتوا میدهد و اذن پدر را به عنوان احتیاط مستحب
میداند. (که گفتیم رعایتش لازم نیست): وإن کان القول الثانی وهو استقلالها
لا یخلو عن قوّة، ومع ذلک فلا یترک مراعاة الاحتیاط بالاستئذان من الأب أو
الجدّ. (صفحه 747 ج2 حاشیه عروة الوثقی)
و مشابه همه کتب فتوایی عربی دیگر، در مقدمه این کتاب (تعلیقه عروة) نوشته اند:
لا بأس بالعمل بهذا الکتاب مع رعایة ما علّقته علیه
هیچ اشکالی در عمل به این کتاب (عروة الوثقی سید کاظم یزدی) با رعایت تعلیات بنده، نیست.
در پایان و قبل از بررسی نظر آقای سیستانی، دو سند دستنویس! هم از آقای مکارم برای شما آپلود کرده ام؛
اولی در زمینه احتیاطی که برای فارسی زبانان داده اند و دلایل این مصلحت سنجی شخصی ایشان، از زبان خودشان
دومی هم در زمینه تناقض آشکار دو استفتاء پشت سر هم از ایشان
که در سوال اول گفته که اذن بنابر احتیاط لازمه و در سوال دوم گفته که اگر اذن نگرفت و عقد موقت کردن، باید مدت رو ببخشه بعد جدا بشن!!
لازم بذکر است که از آنچه موثقین برای بنده نقل کرده اند این بدست می
آید که «بدلیل مفسده داشتن بیان عمومی عدم نیاز به اذن پدر» این مساله را
بطور عمومی بیان نکرده اند و الا حکم خدا از نظر این متخصصین همان است که
در کتب عربی بر آن تاکید و دلایل آن را نیز در کتب تفصیلیشان بیان و از آن
دفاع کرده اند.
بررسی دقیق تر آقای سیستانی
در پایان هم فتوای گلسرسبد مراجع (به نظر من البته!) را بررسی میکنیم. ایشان با فتوای صریح اذن را لازم میدانند.
از
آنجایی که قشر کثیری از دوستان دانشجو و طلبه داخل و خارج ایران مقلّد
ایشان هستند، لازم دیدم 4 راهکار و استثناء از ایشان را هم در این باب
توضیح دهم، تا افراد نیازمند بتوانند از حلالی که خدا قرار داده، در جهت
کمال خود استفاده کنند.

- اذن پدر در این چهار مورد ساقط میشود (طبق فتوای ایشان در مساله 69 ج3 منهاج که تصویر آن را در بالا میبینید)
الف) منع از ازدواج (دائم/موقت) با کفو (همتای) شرعی و عرفی ؛
کفو شرعی = هر دو شیعه
کفو عرفی = نزدیکی در سطح تحصیلات و مالی و جمال و سایر کمالات عرفی
ب) کناره گیری مطلق از امر ازدواج دخترش
ج) سقوط از اهلیت آن بواسطه جنون و امثال آن
د) بدلیل غیاب و در دسترس نبودن پدر یا پدر پدر، امکان اجازه گرفتن نباشد و در حال حاضر نیاز ضروری به این ازدواج داشته باشد
- در مورد دختر مستقل در شئوون زندگی (نه لزوما مستقل در خرج، بلکه
ممکن است از دید عرف، یک دختر دانشجو که ماهی یکبار به خانه سر میزند یا
دختری که مستقلا تصمیمات مهم زندگی خود را میگیرد نیز مستقل محسوب شود)
ایشان اذن را بنا به « احتیاط واجب » لازم میدانند و لذا مقلدین ایشان، در
مورد دختر مستقل میتوانند به مراجع دیگر مراجعه کنند. توضیحات بیشتر در
مورد معنای استقلال را در این مطلب نوشته شده است.
- خانم، میتواند برای حدود رابطه، شرط ضمن عقد بگذارد، اما بعد از
عقد، هر زمان خواست میتواند این محدودیت را بردارد. (مساله 2432رساله
فارسی)
لذا در صورتی که پدر با کلیت ازدواج موقت مخالف نباشد، اما فقط
راضی به رابطه محدود باشد (مثلا در حد درسی! مثل یه بنده خدایی!) طرفین
میتوانند با این شرط عقد کنند اما بعد از عقد، دختر این شرط را بردارد !!!
- اگر پدر با کلیت ماجرا مخالفت کند، مثلا بگوید من با ازدواج موقت
دخترم مخالفم (مهم نیست کفو شرعی و عرفی باشه یا نباشه) در این صورت هم
اذنش ساقط است چون مشمول استثناء شماره 1 میشود. به استفتائی در این مورد
توجه بفرمایید:

مهم: پاسخ استفتاء فوق تغییر یافته. توضیحات بیشتر...
- - - - - - - - - - - - - -
لینکهای اضافی به مطالب دیگر مرتبط با این موضوع در همین وبلاگ یا سایتهای دیگر:
اگر دیدید عکسی نمیاد لطفا اعلام کنید چون این مطلب رو از یک سایت برداشتم که سیستم ایران دست گذاشته روش و نمیدونم چرا ش.ی لتر هستش
چرا نر خامنه ای و وحید خراسانی رو ننوشتی؟؟؟؟
من به اونا نیاز دارم
فکر میکنم اونها هم مخالف باشند توی علما اونا جزوه سخت گیرهاشون هستند و فکر نمیکنم اجازه بدند
البته یک شرط وجود داره که توی دختر و پسرای کمی هست و اون هم کسی که واقعا از همه نظر فهمیده باشه