ازدواج عاقلانه زندگی عاشقانه

اولین راه برای این کار شناخت دو جنس از همه

ازدواج عاقلانه زندگی عاشقانه

اولین راه برای این کار شناخت دو جنس از همه

در 12مرحله همسرمان را به حجاب علاقه مند کنیم

زینت جاودانه غیرت زنانه


بسیاری عادت به بیان خواسته‌های خود در مواجهه با همسرشان ندارند و همین منشأ اختلافات عمیق و گاه چالش‌های غیرقابل برگشت در موضوع همسرداری می‌شود.

 موضوع رعایت حجاب از سوی زن هم یکی از مواردی است که برخی مردها یا با ملاحظه آن را مطرح و یا آنقدر در بیانش تعلل می‌کنند که دیگر حل آن موضوع به راحتی گذشته نیست. کارشناسان پیشنهاد می‌دهند افرادی که علاقه دارند همسرشان حجابی متناسب با شئون اسلامی، اجتماعی و فرهنگی جامعه داشته باشند حتما قبل از ازدواج این موضوع را مطرح کنند چون بعد از ازدواج ممکن است حرف‌زدن درباره‌اش اختلافات زیادی ایجاد کند. دکتر مجید ابهری، روانشناس و متخصص علوم رفتاری که در کلینیک تخصصی‌اش زیاد با این موضوع مواجه بوده است، توضیح می‌دهد که موضوع رعایت حجاب از سوی همسر چگونه و در چه زمانی باید مطرح شود. او می‌گوید که 30درصد اختلافات در خانواده‌های ایرانی به همین موضوع حجاب ربط دارد که آمار بالایی است و باید همسران تلاش کنند این موضوع قبل از اینکه تبدیل به چالش شود درون خانواده‌ها حل شود.

 

  1. مهم‌ترین موضوع در رابطه با مطرح کردن مسئله حجاب با همسر این است که این موضوع اصلا کی باید مطرح شود؛ قبل یا بعد از ازدواج؟ جواب بسیار واضح است: قبل از ازدواج چون در این مرحله هنوز تصمیمی برای زندگی مشترک شکل نگرفته و عدم‌پذیرش درخواست‌های هر کدام از طرفین می‌تواند منجر به این شود که آن ازدواج شکل نگیرد. ولی متأسفانه گاهی پسران جوان آنقدر در فضای عشق و عاشقی قرار می‌گیرند که یا یادشان می‌رود ارزش‌ها و خواسته‌های خود و خانواده‌شان را مطرح کنند و یا اینکه به‌دلیل ترس از عدم‌پذیرش این موضوع از سوی دختر مورد علاقه، آنها را مطرح نمی‌کنند که کار اشتباهی است. همین موضوع باعث می‌شود که بعضی از خانم‌ها می‌گویند قبل از ازدواج موضوع رعایت حجاب با آنها مطرح نشده و همین ظاهر فعلی توسط مردان پذیرفته شده اما بعدا این حرف‌ها به میان آمده و الان پذیرش‌اش از سوی آنها مشکل است. به همین‌خاطر در مورد کسانی که قبل از آغاز زندگی باورها و ارزش‌های اخلاقی خود را به همسران نگفته‌اند باید بگوییم که از نگاه روانشناسی و رفتاری، بانوان، علاقه‌مند به اجرای نظریات و دستورات همسرانشان هستند اما این اجرا شرایط و مقرراتی دارد که یکی از آنها این است که این خواسته‌ها به‌موقع و در زمان خودش مطرح شود.
  2. این یک نکته مهم و غیرقابل کتمان است که بیان خواسته‌های اخلاقی باید همراه با اجرای مبانی ارزش‌ها توسط خود مردان باشد چرا که بعضی از بانوان گله‌مند هستند که مردان از آنها درخواست می‌کنند که حجاب را رعایت کنند اما خودشان به‌دنبال تنوع‌طلبی می‌روند یا اصلا خودشان پوشش خوبی ندارند. نکته مهم اینجاست که رطب خورده نمی‌تواند منع رطب کند؛ یعنی خود مرد باید عامل به اصول اخلاقی باشد. ضمن آنکه باید خواسته‌های مرد مطابق قوانین شرعی باشد و نه یک چیز سلیقه‌ای.
  3. یک دفعه انتظار تغییر نداشته باشید. هیچ‌کس یک شبه متحول نشده است. پس مردانی که علاقه دارند همسرشان حجاب مناسبی داشته باشد باید بدانند همان زن طی 30-20 سال گذشته با رویکرد دیگری زندگی کرده و الان برای تطبیق با شرایط فعلی نیاز به زمان کافی دارد. پس مردها باید با حوصله و صبر این زمان را در اختیار همسرشان قرار دهند تا پوشش‌اش را تغییر دهد.
  4. دستور ندهید. این را مردان باید بدانند که بیان خواسته مورد نظرشان باید همراه با احترام و شرایط ادب باشد نه به‌صورت فرمان یا دستور از بالا به پایین چراکه اینگونه رفتارها ایجاد مقاومت و حتی واکنش‌های لجاجت‌آمیز در پی دارد. برای همین، درخواست‌های اینچنینی باید در فضایی صمیمانه و به دور از چالش باشد.
  5. چه‌کسی هست که از گفت‌وگو‌کردن ضرر کرده باشد. هر چقدر که میزان گفت‌وگو بین همسران زیادتر شده مشکلات در آن خانواده بهتر حل شده است. پس بحث‌های دوستانه و آرام در مورد مزایای حجاب با همسران می‌تواند سرآغاز مناسبی برای شروع این حرکت باشد. اگر خود مرد توانایی علمی و گفتاری ندارد باید از کتب و مقالات یا محصولات دیگر فرهنگی برای همسرش استفاده کند. حتی دیدن برخی فیلم‌های ایرانی که در سال‌های اخیر با رویکرد عفاف و حجاب ساخته شده‌اند می‌تواند راهگشا باشد.
  6. زن‌ها هم غالبا مثل مردها غیرت دارند. پس مردها می‌توانند از این اهرم برای تحریک زن‌ها استفاده کنند. بنابراین بیان واقعی این نکته که هیچ مردی راضی نیست چشمان هوس‌باز افراد بی‌قید بر همسر آنها بیفتد می‌تواند از نظر احساسی محرک خوبی برای آغاز حجاب باشد.
  7. این را بارها گفته‌ایم که مقایسه، تحقیر یا گفتار آزار‌دهنده نه‌تنها مؤثر نیست بلکه موجب بروز نتایج معکوس می‌شود. هر چقدر ما به مردها می‌گوییم که نکته‌های زیادی را در این رابطه رعایت کنند به بانوان هم می‌گوییم که اجرای خواسته همسرانشان نشانگر شکست، عقب‌نشینی یا حقارت نیست. این را به این دلیل می‌گوییم که بعضی اوقات دوستان و نزدیکان خانم‌ها با تحریکات منفی از آنها می‌خواهند در این زمینه مقاومت کنند و همین موضوع موجب بروز اختلافات طولانی و تلخ شدن روابط زناشویی می‌شود.
  8. تداوم داشتن گفت‌وگو‌ها در افزایش میل زن به رعایت بیشتر حجاب خیلی مؤثر است. گاهی دیده شده مردها یک جمله در سال به زنشان می‌گویند که حجابت را رعایت کن بعد تا سال بعد دیگر پیگیر این خواسته نیستند و همین باعث بی‌خیالی زن می‌شود، درحالی‌که خواسته باید مداوم و در عین حال با آرامش وخونسردی باشد. ضمن اینکه تبدیل مباحث اخلاقی و علمی و فرهنگی به بحث‌های خسته‌کننده باعث دلزدگی افراد از معیارهای ارزشی می‌شود. بنابراین عمل به باورهای دینی استفاده از کلام عاطفی حتی عاشقانه برای اجرای یک قانون الهی و اجتماعی نه‌تنها نباید باعث شرم شوهران شود بلکه بزرگ‌ترین اهرم تشویقی در این موضوع به‌حساب می‌آید.
  9. کاری ندارد که هر موقع همسرتان با چادر یا با حجابی که شما از او درخواست کرده‌اید در جمع حاضر شد برای او گل بخرید یا کادویی در ‌شأن کارش به او هدیه دهید. حتی این کار را می‌توانید در همان جمع انجام دهید. حمایت عاطفی و معنوی شما از این کار باز کننده گره کور ماجراست. این حمایت‌ها هر چقدر بیشتر باشد زن‌ها علاقه بیشتری برای انجامش پیدا می‌کنند. پس فراموش نکنید که تشویق‌های مادی و عاطفی و بیان عبارات دلگرم‌کننده و تشویقی هنگام استفاده از حجاب توسط همسران عامل مهمی در تداوم این فرایند اخلاقی است. همچنین ایجاد و تقویت مهارت اجتماعی، عدم‌ترس از تمسخر دیگران و... را هم شما باید به همسرتان آموزش دهید. در حقیقت مردها وظیفه دارند تا مدتی نقش معلم مهربان را بازی کنند. شما حاضرید این کار را انجام دهید؟
  10. خب طبیعی است وقتی شناختی از موضوع حجاب وجود نداشته باشد در پاره‌ای موارد هم این اتفاق پیش می‌آید که خانم احساس می‌کند حجاب او استاندارد و براساس قوانین الهی است که همین تفکر باعث ایجاد مقاومت و لجاجت در آنها می‌شود. در اینگونه موارد مردان باید با ارائه معیارهای استاندارد حجاب مورد قبول شرع به بانوان الگوی اصیل و واقعی حجاب را نشان داده و دوستانه از همسران خود درخواست تطبیق رفتارهایشان با این معیارها کنند.
  11. خب گاهی دیگر واقعا نمی‌شود هیچ کاری کرد. روزهایی هست که مردها احساس می‌کنند همه راه‌ها را رفته‌اند و به نتیجه نرسیده‌اند، بنابراین در مقابل ادامه لجاجت و عدم‌پذیرش زن، ممکن است شوهر خدای ناکرده روابط زناشویی را به جدایی و طلاق برساند که قطعا کار اشتباهی است. برای همین پیشنهاد می‌شود قبل از هرگونه تصمیم‌گیری غیرقابل جبران در این زمینه، شوهر یا آقایان از حضور کارشناسان دینی روحانیت و یا مشاورین مراکز مشاوره در این زمینه بهره بگیرند و اجازه ندهند که کاشانه آنها متلاشی شود. خانم‌ها هم بدانند هیچ‌چیزی بالاتر از حفظ اصل خانواده نیست و باید گاهی خودخواهی یا اثبات موقعیت و یا جایگاهشان را کنار بگذارند و آنطور زندگی کنند که همسرشان دوست دارد.
  12. ‌آیا اجازه دخالت به خانواده‌ها بدهیم؟ این سؤال جدی بسیاری از افراد در این زمینه است. کارشناس ما می‌گوید که اگر خانواده‌ها مخصوصا بزرگ‌ترهای خانواده نقش ریش سفیدی دارند و خانم از آنها حرف‌شنوی دارد بهتر است به‌عنوان راه‌حل آخر به آنها مراجعه کرد اما اگر چنین نقشی وجود ندارد و موضوع به دخالت خانواده‌ها می‌انجامد مطرح نشود بهتر است.

 

(نوشته شده توسط خانم زهرا صالحی)

چگونه می توان پستانهای زیبایی داشت


چگونه می توان پستانهای زیبایی داشت

این روزها بسیار درمورده داشتن سینه های زیبا و خوش فرم در بین خانم ها و آقایان صحبت به میان است.اما باید به این توجه کنیم که آیا این مباحث مربوط به این روزهایت و ممکن است که سلیقه دو طرف خانم ها و آقایان تغییر کند و یا خیر و به همین مدل سینه بزرگ و برجسته حالا حالاها میخواهند ادامه دهند…  

ادامه مطلب ...