ازدواج عاقلانه زندگی عاشقانه

اولین راه برای این کار شناخت دو جنس از همه

ازدواج عاقلانه زندگی عاشقانه

اولین راه برای این کار شناخت دو جنس از همه

همسر دوست داشتنی


همسر دوست داشتنی


شوهر محبوب من
حضرت علی(ع):
از غیرت ورزی بی جهت دوری کنید زیرا این کار فرد خوب و صالح را به سوی زشتی و فساد میکشاند و فرد پاکدامن را به سوی شک و گناه متمایل می سازد.
بحارالانوار،ج103،ص252


وقتی می خواهم با تو حرف بزنم دلم می خواهد دست از کاریکه مشغولش هستی بکشی و در چشمهایم نگاه کنی تا من بفهممکه واقعا داری به حرفم گوش میکنی،وقتی پشتت به من است و با من حرف میزنی یا از پشت روزنامه با من حرف میزنی،احساس تنهایی میکنم.حداقل دوبار در روز واقعا به من نگاه کن، درست در چشم من نگاه کن.

همیشه وقتی میخواهی دیر به خانه بروی، قبلا تلفن کن. به اینترتیبنه او نگرانت میشود و نه از دستتوناراحت. ضمناگاهی اوقات در طول روز به همسرت تلفن بزن، حالش را بپرس و بگو که دلت برایش تنگ شده است،اینکار به پایداری زندگی شما کمک بسیار خواهد کرد.


  

 

اجازه نده همسرت کاری بیش از توانش انجام دهد،وقتی که خسته است به او پیشنهاد کمک بده،مهربانی تو حال او را خیلی بهتر میکند.

حضرت علی(ع)به فرزند خوداما حسن(ع)فرمودند:
بیش از اندازه ی توان زن کاری را به او واگذار مکن تا طراوت و زیبایی او محفوظ بماند.
فروع کافی،ج5،ص510
رسول اکرم(ص):
سه چیز است که دوستی مسلمان با مسلمان دیگر را خالص میکند:با گشاده رویی با او برخورد کند،هنگام نشستن در کنار او برایش جا باز کندو به بهترین نامی که او دوست دارد صدا کند.
اصول کافی،جلد2،ص642

به ظاهرت در مقابل من توجه کن، در عین حال که در منزل لباس های راحت می پوشی خوش تیپی ات را حفظ کن.

امام رضا(ع):
آراستگی شوهر برای زن،عفت زن را زیاد می کند.
بحارالانوار،ج76،ص307



کارهای مرا تحسین کن هر چند ناقص باشند
به مرور زمان تحسین ها،اشکالات را برطرف می سازد.

مثل روز های دوران عقد،حداقل هفته ای یک بار با من تنها بیرون برو و اگر مشغله اجازه نمی دهد آن را به عنوان در خواست قلبی ات به زبان بیاور،وقتی برای خودمان دو تا وقت میگذاری،می فهمم برای تو خاص هستم.

رسول(ص):
خداوند نشتن مرد را در کنار همسرش،از اعتکاف در مسجد النبی بیشتر دوست دارد.
تنبیه الخواطر،ص362

کارهای کوچکی که برایم انجام میدهی، خیلی برایم بیشتر از یک هدیه سخاوتمندانه در یک مناسبا خاص اهمیتدارد.اصل غافلگیری را به خاطر بسپار،حتی با یک شاخه گل.راهتقرب به دل زن انجام کارهای کوچک و ادامه دار برای اوست،مهم ارزش مادیآن نیست،مهم استمرار است و این بیانگر عشق پاک توست.

رسول اکرم(ص):
این سخن مرد به زن که ((دوستت دارم))هرگز از دل زن بیرون نمی رود.
اصول کافی،ج5،ص569

رسول اکرم(ص):
جرئیل همواره سفارش زنها را میکرد،چنانکه خیال کردم مرد حق ندارد حتی کوچکترین کلمه توهین آمیزی مثل((اوف))به او بگوید.
مستدرک،ج14،ص252

امام صادق(ع):
هنگام طلوع فجر در دعای خود بگو:
خدایا بر من و خانواده ام از برکت آسمانها و زمین روزی حلال و پاک و گسترده نصیب فرما که به واسطه آن مرا از مردم بی نیاز گردانی.
بحارالانوار،ج87،ص356

زن محبوب من
قدر شناسی مهمترین توقع من از توست کاش خوشحالی خور را از اینکه شوهرت هستم به من نشان دهی.

گاهی برای من یادداشت هایعاشقانه بگذار،این کار وقت زیادی از تو نمیگیرد ولی برای من یک دنیا می ارزد.
 
امام صادق(ع):
دل به نوشته و مکتوب اعتماد میکند و آرام میگیرد.
آداب تعلیم وتعلم در اسلام،ص482

شادابی زن قدرت او را بالا میبرد،مردها به عشق نیازمندند و شادابی زن تاثیر بالایی بر آنها دارد،استفاده از تنوع و خلاقیت در این زمینه موثر است.
در ضمن،زن هایی که به طور مرتب ورزش میکنند احساسات و تمایل عشق ورزی بیشتری دارند و از معاشقه لذت می برند.

رسول اکرم(ص):
 مومن شوخ وشنگ است.
تحف العقول،ص49

گله از مشکلات جزئی پیش پدر ومادرت مشکل را حل نمیکند،ممکن است کهتوپس از چند روز،دعوا را فراموش کنی یامشکلاتحل شود،ولی تصویری کهدر ذهن خانواده اتایجاد کرده ای پاک نخواهد شد.

رسول اکرم(ص):
من زنی را که از خانه خود دامن کشان برای شکایت وهرش بیرون رود دشمن میدارم.
نهج الفصاحه
به دختران جوان سفارش میکنم که در برخوردشان با مردهای بیگانه کاری نکنند وحرفی نزنند که حس حسادت و غیرت شوهرانشان را تحریک نمایند.
مقام معظم رهبری،خطبه عقد،مورخه 10/9/79

آسایش تو آرزوی من است،توقعات بیش از توان من انگیزه ام را برای تلاش کمرنگ میکند

حضرت زهرا(ع)به همسرش فرمودند:
من از پروردگار شرم دارم که از تو بیشتر از آنچه در توان توست انتظار داشته باشم.
بحارالانوار،ج37،ص103

برای من و برای خودت زیبا و آراسته باش.

رسول اکرم(ص):
بهترین زن،زنی است که بیشتر برای شوهرش آرایش و زینت می کند اما از بیگانگان خود را می پوشاند.
تهذیب،جلد7،ص400

طبخ یک غذای خانگی نشانۀ عشق است و همینطور یک لیوان آب خنک وقتی از راه می رسم یا تشنه ام.

رسول اکرم(ص):هر زنی که در خانه همسر خود کاری انجام داده وجابجایی انجام دهد و هدف او اصلاح امور خانواده باشد،خداوند نظر رحمت بر او می افکند و هر که خدا به او نظر رحمت افکند هرگز عذاب نخواهد شد.
امالی طوسی،ص618،امالی صدوق،ص411

هنگام سوال از شوهرت ماهرانه سوال کن.
گاه یک سوال دقیق و حساب شده می تواند به گونه ای اعجاب انگیز همسرت را به صحبت تشویق کند و یا لحن پرخاشگرانه و طعنه آمیز می تواند مسئله ساز شود.
مثلا((چرا دیر آمدی؟)) اصولا سوالاتی که با ((چرا))شروع می شوند،مخاطب را در موضع دفاعی قرار می دهد و بی اعتمادی را تداعی می کند. برای اجتناب از این مشکلات می توان سوال را این طور مطرح نمود):(مشکلی پیش اومده که دیر کردی؟))
حضرت زهرا(ع):
بهترین شما کسی است که...همسر خویش را بیشتر مورد تکریم قرار دهد.
دلیل الامامه،ص7
موقع بیرون رفتن از منزل مرا بدرقه کن و هنگام ورود با یک دنیا محبت و صفا به استقبالم بیا.مرا اسیر محبتت کن.

امام باقر(ع):
برای مرد هیچ چیز بهتر از زن صالح نیست که هر گاه شوهرش را ببیند مسرور گردد.
بحارالانوار،ج103،ص712

به اقتدار مردانه ام احترام گذار و آن را تقویت کن و برآن تکیه نما.

مردان اگر هم به زبان نیاورند و چیزی نگویند علاقمندند که همسرشان قوی،پراستعداد و توانا باشد،پس خود را تقویت کن و سعی کن هر روز نسبت به روز قبل پیشرفت داشته باشی.

این توانایی ها را در همه چیز جستجوکن:پیشرفت علمی،پخت یک غذای عالی،فراگیری هنرهای دستی،ورزش و... 
جلمۀ((به توافتخار می کنم))همانقدر به مردان انرژی می دهد که جمله((دوستت دارم))به زنان.

هنگامی که شوهرت در کارهای خانه کمک میکند بگذار به میل خود سهمی از کارها را بر عهده گیرد،آنگاه او را تحسین کن تا این همکاری ادامه یابد.

وقتی مرد فراموش میکند کاری را که قرار بوده انجام دهد،بهتر است زن بدون ناراحتی با موضوع روبرو شود و با لحنی ملایم با او حرف بزند،هر چه مرد برای انجام دادن کاری احساس فشار کمتری بکند،تمایلش برای انجام آن بیشتر می شود.

در زمان ناراحتی و حتی اوج درگیری و دعوا مواظب باش و از به زبان آوردن جملاتی نظیر((از تو خوشم نمی آید))،((دوستت ندارم))،((از اول تو را نمی خواستم))و...
خودداری کن زیرا بیان این جملات رنج آور،پیوند مقدس زناشویی را دچار بحران نخواهد کرد.

فصل دوم:
مهارتهای کلامی زن و مرد
بدیرا به بهترین راه و روش دفع کن(و پاسخ بدی را بهنیکی بده)
ما به آنچه توصیف میکنند آگاه تریم.
مبارکه مومنون،آیه 96

مهارت های کلامی زن:
آقا-خانم

آقا:من زیر دست تو نیستم!
خانم:همین طوره!تو آقای منی!اقتدار و غرورت برام زیباست!

آقا:اطاعت کن تا سرور منباشی!
خانم:حتما

آقا:نمی خوام رانندگی یاد بگیری!
خانم:مهمنیست!عوضش سازندگی رو یاد میگیرم.

آقا: لباست بوی غذا میده!
خانم:کدوم لباس رو برات بپوشم!

آقا:چرا اخم میکنی،طلب باباتو داری؟
خانم:معلومه لبخند منو خیلی دوست داری،دیگه اخم نمیکنم!

آقا:حوصلت رو ندارم!
خانم:منم غیر تو کسی رو ندارم!

آقا:از خانوادت خوشم نمیاد!
خانم:عوضش من خانوادت رو خیلی دوست دارم!

آقا:تو مادر منو دوست نداری!
خانم:خدا سایه بزرگترهارو بر سر ما نگه داره!

آقا: میخوای به من دستور بدی؟
خانم:می خوام خواهش کنم!

آقا:تو ی عرضه ای!
خانم:عوضش مربی فهمیده ایمثل تو دارم!

آقا:چرا این لباس من اطو نداره؟
خانم:شرمنده صبر و حوصله توام،الان مثل برق برات اطو میکنم!
آقا:چقدر شلی؟
خانم:عشقت منو از پا انداخته!

آقا:دیر به هم بجنبی رفتم!
خانم:فدات بشم!آقایی کن! یک کم مهلت بده!

آقا:چقدر حرف میزنی سرم رفت!
خانم:شنونده خوبی مثل تو آدمو به ذوق میاره!

آقا:خیلال کردی کی هستی؟
خانم:عاشق و معشوق تو!

آق:این غذاست درست کردی؟
خانم:بچش!با عشق درستش کردم!

آقا:باید امشب بریم خونه مامان من!
خانم:از اینکه احترام خانواده ات رو داری خوشحالم

آقا:بسِ دیگه چقدر کار میکنی!بیا بیرون از آشپزخونه!
خانم:قربونت برم انقدر به فکرمی!


مهارت های کلامی مرد:
خانم-آقا
خانم:خسته شدم از بس تو این خونه کار کردم!
آقا:فدای اون دستای ظریف و قشنگت که خسته شدن.

خانم:من از خانوادت خوشم نمیاد!
آقا:من که به خانوادت احترام میذارم.

خانم:من حوصله ندارم غذا درست کنم!از رستوران غذا بیار!
آقا:یعنیمناز خوردن غذاهیخوشمزه تو محروم بشم؟

خانم:از قیافت خوشم نمیاد!
آقاعوضش تو خیلی خوشگلی.

خانم:بچههاتمنو خیلی خسته کردن!
آقا:بِهت حق میدم!انشاالله بچه ها بزرگ میشن جبران میکنن.

خانم:من بدبختمکه با تو ازدواج کردم!
آقا:عوضش من خیلی خوشبختم که با تو ازدواج کردم!

خانم:باهات قهرم!
آقا:قهرت هم مثل مهرت قشنگه!

خانم:تو به من ایمان نداری!
آقا:با همه وجود قبولت دارم.

خانم:من میرم خونه بابام!
آقا:دلت میاد منو تنها بزاری؟

خانم:من اصلا تو رو نمیخوام!
آقا:من فقط تو رو دارم.

خانم:منمثل تونمیشم!من همینم که هستم!
آقا:من که راضیم از این بهتر نمیشه!خودتو اذیت نکن.

خانم:تو غیر از من دیگران رو هم دوست داری!
آقا:عشق من از ازل به نام تو ثبت شده!باور نمیکنی دلمو بشکاف تا خودتو ببینی.

خانم:من همینم!عوض بشو نیستم!
آقا:تو همینطوری قشنگی!لازم نیست عوض بشی.

خانم:خیلی حواس پرتی!حتی روز تولدم یادت نمی مونه.
آقا:غم به دلت راه نده ستاره های آسمون رو برات میچینم

خانم:طبق معمول سفارشاتم یادت رفت؟
آقا:از بس برا دیدنت عجله داشتم.

خانم:تو چقدر کم طاقتی؟
آقا:عوضش خانم با حوصله ای مثل تو دارم.

منابع و ماخذ
1-قرآن کریم
2-زن دوست داشتنی-دفتر نهاد معظم رهبری در دانشگاه ها
3-شوهر دوست داشتنی- دفتر نهاد معظم رهبری در دانشگاه ها
4-دیروز،من امروز،ما-گروه مولفین و گرد آوران


نظرات 2 + ارسال نظر
ابوعدنان دوشنبه 7 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 16:57 http://abooadnan.blogsky.com

مطلب مفید وجالبی بود دست مریزاد

ابوعدنان دوشنبه 14 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 17:27 http://abooadnan.blogsky.com

دیرگفتی!!!!!!!!!

چرا؟
چی شده؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد