ازدواج عاقلانه زندگی عاشقانه

اولین راه برای این کار شناخت دو جنس از همه

ازدواج عاقلانه زندگی عاشقانه

اولین راه برای این کار شناخت دو جنس از همه

چگونه اشتباهات همسرم را به او بگویم؟

انسان جایزالخطاست! این باور همه ی ماست؛اما واقع به این معنی نیست که به راحتی اشتباه کنیم؛بلکه یعنی هیچ انسانی عاری از اشتباه نیست.همه ما کم و بیش در زندگی اشتباهاتی داشته و داریم.مهم این است که درک کنیم چه اشتباهاتی کرده ایم و آنها را تکرار نکنیم.زن و شوهر در زندگی مشترک هم عاری از اشتباه نیستند.در واقع گاهی این اشتباهات ما هستند که پایه های یک زندگی خانوادگی را به لرزه در می آورند.هنگام بروز اشتباهی از جانب همسرمان ،لحن ما برای گفتن آن می تواند تشدید کننده ی شرایط بد پیش آمده باشد ؛اما به هرحال مسئله ای است که باید گفته شود.

ادامه مطلب ...

بهترین هدایا در زندگی مشترک

در آغاز ایجاد یک رابطه و برای نشان دادن محبت بیشتر زنان و شوهرها هدایای مختلفی به یکدیگر از نام‌های عاشقانه گرفته تا کادوهای بسیارگرانقیمت می‌دهند و همین امر موجب زیبایی روابط آنان می‌شود. ولی به تدریج و با قدیمی شدن رابطه یافتن یک کادوی مناسب برای تولد و مناسبت‌های دیگر نیز به کاری سخت و طاقت‌فرسا تبدیل می‌شود. در واقع ذهنیت هدیه دادن در تکامل یک رابطه بسیار مهم است و برخی از بهترین هدایا را نمی‌‌توان با هیچ کاغذی کادو کرد. این هدایا افکار و حرکات فرد مقابل است که مستقیماً از احساس و قلب او ناشی می‌شود. رفتاری که شما انجام می‌دهید، مهم‌ترین اقدام است و تعهد مادام‌العمر هدیه دادن موجب می‌شود که ارتباط شما به مرحله بعدی تکامل یابد. در اینجا تعدادی از هدایای بسیار مهم که می‌‌توانید به همسر خود بدهید، اشاره خواهیم کرد.

زبان عشق همسر خود را بیاموزید

همه ما علاقه داریم که همسرمان ما را دوست داشته باشد و خودمان نیز عاشق همسرمان باشیم. چالش‌هایی که اکثر زوج‌ها با آن روبه‌رو هستند این است که علاقه و دوست داشتن خود را به گونه‌ای به همسرشان نشان می‌دهند که شریک زندگی‌شان اصلاً احساس نمی‌کند. مثلاً ممکن است فردی ابراز علاقه فیزیکی را دوست داشته باشد و آن را اینگونه درک کند در حالی که همسر او با انجام کارهای خانه و نگهداری از فرزندان سعی می‌کند علاقه خود را به او نشان دهد، در اصل هر دوی این روش‌ها، شیوه‌ها، ایده‌آل ابراز علاقه هستند، ولی هر یک از آنها با زبانی مختلف بیان می‌شوند این امر ناشی از عدم درک احساسات قلبی و شناخت صحیح طرف مقابل است.

بسیاری از ما با یادگیری زبان عاطفی والدینمان رشد می‌کنیم و هنگامی که همسرمان ما را درک نمی‌کند، گیج و ناراحت می‌شویم. برای رفع این مشکل به زوجین توصیه می‌شود که زبان عشق یکدیگر را بشناسند و در مورد آن با یکدیگر صحبت کنند و به خواسته‌های طرف مقابل خود احترام بگذارند. آنچه که همسر شما تقاضا می‌کند، اغلب همان چیزی است که بیشتر او را خوشحال می‌کند. در اینجا به چند نمونه زبان عشق اشاره خواهیم کرد.

کلام تاکیدی

برخی از افراد کلامی هستند و به طور مستقیم عشق را با کلام گرم و قدردانی همسر خود متوجه می‌شوند؛ مثلا «از تو ممنونم که توانستی برای امشب یک میزبان خوب باشی و می‌دانستم که حتماً موفق خواهی شد.» حتی اگر زبان عشق شما کلام‌های تأکیدی نباشد. تحقیقات نشان می‌دهند که جملات تأکیدی و حمایتی احساس «ما بودن» را در افراد ایجاد می‌کند و این احساس موجب گسترش رضایت طرفین می‌شود.

ادامه مطلب ...

مشکلات مالی در زندگی

وقتی‌که نخستین بار با همسرتان ملاقات کردید،‌ فکر می‌کردید تنها چیزی که هیچگاه به خاطر آن با همسرتان مشاجره نخواهید کرد، مسائلی مادی است زیرا خود را عاشق او و او را عاشق خود می‌دیدید و فکر نمی‌کردید که مسائل مادی و روابط شما را تیره کند. اما این مسأله فقط در رابطه شما وجود ندارد، بلکه مشکل بسیاری از زوج‌هاست. همه ما اهدافی داریم و فکر می‌کنیم که در طی زمان به آنها می‌رسیم و وقتی به آنها نمی‌رسیم، ناراحت می‌شویم و اجازه می‌دهیم که پول و مسائل مادی به ازدواج و زندگی مشترک‌مان آسیب برساند.

پژوهش‌های به عمل آمده در سال ۲۰۰۹ نشان می‌دهند زوج‌هایی که دست‌‌کم هفته‌ای یک‌بار به خاطر مسائل مادی با هم جنگ و مشاجره دارند، ۳۰ درصد بیشتر در معرض خطر جدایی هستند. راه حلی این مشکل چیست؟ بهتر است یاد بگیریم که در مورد مسائل مادی در مواقع خاص و در موقعیت‌های درست و مناسب صحبت کنیم و پرداختن به آنها را باعث ایجاد تعارض در خانواده نکنیم.

زمان‌بندی کنید

ادامه مطلب ...

تغییر بعد از ازدواج

متاسفانه این روزها آمار نسبتا بالایی از طلاق در کشورمان اعلام شده که تا حد زیادی نشان از انتخاب‌های نادرست همسر دارند. عجیب نیست؟ در زمانه ای که انواع اطلاعات، از کتب و اینترنت در دسترس است و انواع مشاور و روانشناس در اختیار همگان هستند تا انتخاب مناسبی داشته باشند ، افراد تحصیل کرده اند و خانواده‌ها هم انواع حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها را به عمل می‌آورند باز هم انتخاب‌ها نامناسب و ناهماهنگ اند و حتی این ناهماهنگی بیش از پیش به چشم می‌خورد.  به نظر شما علت این همه ناهماهنگی و جدایی چیست؟ آیا جوان‌ها خودخواه‌تر و بی‌گذشت‌تر شده‌اند؟ آیا حالا که دخترها کار می‌کنند و درآمد دارند خود را ملزم به ماندن در شرایط سخت زندگی مشترک نمی‌بینند؟ آیا مولفه‌هایی مانند داشتن فرزند دیگر نمی‌تواند زن و مرد را وادار به ماندن در زندگی مشترک کند؟ یا دخالت و آزار خانواده‌ها بیشترشده؟ شاید هم تصور دختر و پسرها از ازدواج تغییر کرده است؟

شاید افراد انتخاب نادرست را دلیلی برای ماندن در یک وضعیت نامطلوب نمی‌دانند و وقتی با شناخت ناقص و ناکافی وارد زندگی مشترک می‌شوند دیگر حاضر نیستند با کسی که با او مشترکات لازم ندارند باقی بماند. مطمئنا دلایل جدایی متنوع و متعددند و نمی‌توان همزمان به همه آنها پرداخت؛ اما در این جا، به یکی از دلایل ناسازگاری در زندگی مشترک که متاسفانه عمومیت هم دارد خواهیم پرداخت.

همسرم را هر طور شده  تغییر می‌دهم!

ادامه مطلب ...

پاداش بخشیدن مهریه




قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم

ثلاث من النساء یرفع الله عنهن عذاب القبر، ویکون محشرهن مع فاطمة بنت محمد (صلى الله علیه وآله):
امرأة صبرت على غیرة زوجها،
وامرأة صبرت على سوء خلق زوجها،
وامرأة وهبت صداقها لزوجها،
یعطی الله کل واحدة منهن ثواب ألف شهید، ویکتب لکل واحدة منهن عبادة سنه.




پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند

سه‌ گروه‌ از زنانند که‌ خداوند عذاب‌ قبر را از آنان‌ برطرف‌ کرده‌ و با فاطمه‌زهرا (س‌لام الله علیها) در قیامت‌ محشور خواهند شد:

زنی که در برابر غیرت شوهرش صبر نماید.

زنی که در برابر بداخلاقی‌ همسرش شکیباست.

زنی که مهریه اش را به شوهرش می بخشد.

خداوند به هرگونه از این زنان، ثواب هزار شهید را می دهد و برای هر یک از آنها، عبادت یک سال را می نویسد.


(وسائل‌ الشیعه‌ ج‌ 21، ص‌ 285)
ادامه مطلب ...