ازدواج عاقلانه زندگی عاشقانه

اولین راه برای این کار شناخت دو جنس از همه

ازدواج عاقلانه زندگی عاشقانه

اولین راه برای این کار شناخت دو جنس از همه

حل اختلافات زناشویی چه زمانی و کجا؟

http://otagh-khab.ir/pic/pic-text/0574.gif

سروصدایشان، در همه ساختمان شنیده می شد؛ البته بار اول شان نبود و همسایه ها هم به دعواها و دادوبیدادهای هرازگاه شان عادت کرده بودند و برای آشتی دادن زن و شوهر جوان، پیش قدم نمی شدند. فقط دل شان برای پسر کوچولویشان می سوخت و هر بار که او را در راهرو یا حیاط می دیدند، با تاسف، سر تکان می دادند و زیر لب می گفتند: «طفلکی چی می کشه وسط این همه جروبحث.»
این بار هم، تفاوت زیادی با دفعه های قبل نداشت، ولی همین که خواستم پنجره را ببندم، فریادهای مادر جوان را شنیدم که از پسرش می خواست از او دفاع کند و بگوید که پدرش اشتباه کرده است. دخالت دادن یک پسر کوچک پنج ساله، در دعوای دوتا آدم بزرگ که دست کم، شش برابر او سن دارند، واقعا کار عاقلانه ای است؟

وقتی والدین، فرزندشان را در اختلاف میان خود دخالت می دهند، کودک فکر می کند که «بابا و مامان که دوتا آدم بزرگ هستن، نمی تونن مشکل خودشون رو حل کنن. پس، چه طوری می خوان مراقب من باشن؟» به نظر می رسد تنها نتیجه وارد کردن کودک در جروبحث های زن و شوهری، بی اعتبار شدن والدین باشد.

ادامه مطلب ...

انتخاب لباس راحتی برای منزل آقایان

برای آنهایی که معتقدند «لباس شما نشانه شخصیت شماست»، این جمله فقط در مورد پوشش شما بیرون از خانه صدق نمی کند بلکه نوع پوشش در خانه هم می تواند نشانه فرهنگ خانوادگی و سلیقه شخصی افراد باشد…

کسانی که درباره پوششان در خانه بی تفاوت و درباره آن بی ملاحظه و بی حوصله هستند، احتمالا همین خصیصه ها را در نوع روابطشان با افراد خانواده هم دارند. بارها درباره نوع پوشش خانم ها مطلب نوشته شده اما کمتر پیش آمده درباره لباس آقایان هم در خانه حرفی به میان بیاید در حالی که آقایان هم باید به پوششان در خانه توجه داشته باشند و سرسری از کنار آن نگذرند. در صفحه «مد و سلامت» این هفته به این موضوع پرداخته ایم و می خواهیم به لباس هایی اشاره کنیم که یک مرد خوش پوش در خانه به آنها نیاز دارد.

ادامه مطلب ...

چگونه همیشه لیلی و مجنون بمانید

راههایی برای آنکه همیشه لیلی و مجنون باشید

اگر با دیدن یک زندگی عاشقانه، به دنبال رازورمز عجیبی در زندگی آنها می گردید، دست نگه دارید. لیلی و مجنون ها راز پیچیده ای برای عاشق هم بودن ندارند. برای اینکه شما هم در گروه خوشبخت ترین ها جا بگیرید، لازم نیست کار خارق العاده ای انجام دهید. باور کنید همین موضوعاتی که راحت از کنارشان می گذرید و همین ریزه کاری هایی که هر روز فراموش شان می کنید، کلید خوشبختی شما هستند.
هیجان های ساده ای که پیش از این به آنها اهمیت نمی دادید و درد دل هایی که فکر می کردید سر همسرتان را به درد می آورند، می توانند خیلی زود فاصله ای که میانتان افتاده را از بین ببرند و شما را هم به گروه خوشبخت ترین ها وارد کنند. پس برای شروع، کمی به پیشنهادهای ما فکر کنید و بعد به دنبال راه حل های ساده و تازه تری برای خوشبخت بودن بگردید.

ادامه مطلب ...

خواستگاری! انتخاب آگاهانه،ازدواج آگاهانه

اشتباهات رایج در فرآیند آشنایی

هر دختر و پسر جوانی در شراط  خاص تمایل به داشتن همراه و همدل و همسفری دارند تا با استقلال فکری- رفتاری خود،بنای تازه ای در زندگی ایجاد کنند و به اصطلاح زیر یک سقف با عشق و علاقه و همت زندگی مشترک خود را آغاز کنند.اما آنچه در این مرحله اتفاق می افتد فرآیند آشنایی و در نتیجه خواستگاری است و غالباٌ در این زمان،افراد بعضاٌ تحت تاثیر احساسات و عواطف دچار اشتباهاتی می شوند که گاهی جبران ناپذیر است. در این قسمت برخی اشتباهات راج یاد آوری و مراحل صحیح خواستگاری به اختصار بیان می شود. 




ادامه مطلب ...

راهکارهای حل تعارض


راهکارهای حل تعارضوجود اختلاف میان دو فردی که با هم زندگی میکنند امری طبیعی است.چون هر چه افراد با هم تفاهم و همفکری داشته باشند،باز هم اموری وجود دارد که طرز فکر افراد در آن موارد خاص با هم متفاوت خواهد بود.اما از آنجا که هر مشکلی راه حل مخصوص به خود را دارد،رفتارها و شیوه های وجود دارند که با بهره گرفتن از این روش ها می توان اختلافات را به حداقل کاهش داد.
1دقت در انتخاب همسر
 شاید بارها و بارها شنیده یا خوانده باشید که برای زندگی موفق باید این کارها یا آن کار را انجام دهید وآنقدر شنیده باشیدکه دیگر مجال و حوصله ای برای اندیشیدن در مورد آن ها پیدا نکنید و غالباٌ موضع ما در مقابل این باید ها و نباید ها،منفی و مقاومت گراست. با این حال باز هم نکته ی اصلی در نوع انتخاب همسر و شریک زندگی است. در واقع سوال های زیادی وجود دارند که موقع ازدواج باید بدان ها جواب دهید و دقت شما کلیدی است بر موفقیت زندگی خودتان. تجربیات زندگی در عصر جدید نشان می دهد ضرب المثل در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست چندان اعتبار ندارد.
2آموختن شیوه های ارتباط
چگونه با همسر و فرزندان خود ارتباط برقرار می کنید؟ به لحن صدا،نوع کلمات و رفتار خودتان در برقراری ارتباط با آن ها دقت کرده اید؟ به ویژه موقعی که عصبانی هستید؟با آرامش صحبت کردن و کلمات سنجیده به کار بردن در مواقع خشم خیلی سخت است ،ولی ناممکن نیست و آن هم نیازمند دقت،آموزش و تمرین است.
3احترام متقابل
شروع زندگی مشترک یا صاحب فرزند شدن به معنی از بین رفتن پرده های احترام نیست.بلکه آثار دیگری بر رفتار احترام آمیز است.نوع دیدگاهی که به زندگی مشترک،همسر و فرزندانتان دارید در نوع و میزان احترام تان تاثیری میگذارد که از طریق نوع صحبتهای شما فهمیده می شود . آیا خانواده را در موقعیتی برای رفتارلهای ارباب - رعیتی یا حاکم - محکوم می دانید ؟ شاید رفتار شما نیازمند نگرش جدید و اصلاح باشد . 
4مسئولیت پذیری
به میزانی که در زندگی مشترک از مسئولیت های خود در قبال همسر و فرزندانتان شانه خالی می کنید (به هر دلیلی )بر فاصله و اختلافات بین فردی خود می افزایید خود می افزایید . به مسئولیت های  خود به عنوان همسر و به عنوان پدر یا مادر چقدر آگاهی دارید؟آیا مسئولیت شما فقط تامین نیازهای جسمی است و دیگر هیچ؟
شاید این گفته درست باشد که هزار نکته باریکتر از مو اینجاست.

5صداقت
دروغ،همچون رنگ سیاهی است که بر دیوار زده  می شود.
همچون رنگ سیاهی است که بر دیوار زده می شود. بی اعتمادی،سوء ظن به یکدیگر دورویی حاصل بذر دروغ است،هر چند کوچک و جزئی باشد. سعی بر وفا کردن به قول و وعده هایی که کرده اید زندگی تان را محکم تر و شاداب تر می کنند. اما دروغ ها(چه کوچک و چه بزرگ) بر روی هم جمع می شوند و بنیان خانواده را متزلزل می کنند.
6قهر نکنید!
میگویند دعوا وقهر مزه زندگی است. ما سعی کنید شما آن را نچشید.اولین قهر در زندگی مشترک شروعی برای قهرهای دیگر است.قهر کردن فرصت منطقی دیدن و تصمیم درست گرفتن را از شما می گیرد. در اختلافات خود حداکثر سعی را داشته باشید که راهی برای ارتباط مجدد باقی بماند.
موقع بستن درها طوری آنها را ببندید که باز کردن شان نیازمند شکستن درها نباشد.
منبع: سالنامه مسیر روشن دکتر مسعود مولوی(روانپزشک)